Fargetrender høst og vinter 2024/2025:
Vi i Me&Wilma er nok over gjennomsnittet opptatt av fargetrender både pga fag, og fordi vi ønsker å selge vesker som kan matche enhver farge som trender. Så hvert år forbereder vi oss på neste års trender og hva både interiør- og motehusene hinter om skal komme. Deretter plukker vi ut våre farger. Vi velger de som trender inspirert av klesmerker og motehus, og også klassiske farger som alltid er aktuelt, samt farger som fremhever trendene.
Fargetrender og valg
Når det kommer til valg av farge… vet du.. ja kanskje vi lar oss inspirere av trendene, men til syvende og sist så har vi også farger vi alltid tyr til og som vi setter som favoritter uansett trend.
Kanskje popper det opp en farge i hodet ditt allerede når du leser dette? Hvorfor den?
Det kan hende det tilfeldigvis er en fargetrend, eller motetrend, du ønsker å tilnærme deg uten at du må fornye hele garderoben også. Da kan du sprite opp med tilbehør som fornyer og gleder.
Og man kan jo lure… hva skal man endre farger for hele tiden?
SÅ HVILKE FARGER og fargetrender skal vi se etter i år?
La oss kikke litt på de som er plukket ut som det hotteste av det hotte – samtid kikke litt til merker som vi ser i butikkene i Norge denne høsten og vinteren.
Her får du ganske kort fortalt hvilke trender som er størst for høsten, så kan du lese mer om du vil lenger ned i teksten om det å velge farger.
- Dyreprint – ja, vi blir vist aldri ferdige med det mønsteret og de fargene det krever på tilbehøret! Jeg har ikke et eneste dyreprint selv… jeg er nok en generasjon som tenker at der er litt sånn «panter tanter» stil… Men fargene! De digger jeg. Så her er det frem med jordtoner, beige, kaki, grå og selvfølgelig sort som et kompliment til mønsteret.
- Burgunder – DEN NYE RØDFARGEN! Rødfargen er en klassiker og vil alltid være i motebildet, og denne høsten ser vi den sklir inn i en dypere burgunder. Det elsker vi! Innunder burgunder ligger også plomme og aubergine – så her kan vi alle finne den valøren som passer oss.
- Oliven grønn! Ja…det kan jo være så mangt kan du si. Jeg tenker at vi kan fråtse i myke grønne farger, lyse som mørke.
- Hot i år er også rustikk «british countryside» stil. Dvs mye plagg av strikk, tweed, ulldresser. Ruter og skinn. Fargene går i grønt mot brunt. Kle deg som en lady med andre ord.
- Med høsten ser vi også antydningen til en stil de kaller «retroeleganse». Klassiske klær og snitt som har holdt seg gjennom tidene. Og med det klassiske farger som hvitt og sort. Audry Hepburn er stil ikonet, så finn frem perlene du har arvet etter bestemor og klær med klassisk snitt.
- I år skal vi visst også kle oss i lange og korte kapper, ha høye og løse halser, og ikke minst store sjal… Fuskepelsen er også tilbake i sesongens farger OG OBS: pass på at du ikke kjøper syntetisk/plastprodukt! Skinnklærne holder seg gjennom en ny sesong med kjølige dager.
- Juvelfarger – slike som popper antrekket! Dvs dette er på tilbehøret, men hvorfor ikke slå til med en smaragdgrønn genser!
I de norske butikkene ser vi mange av disse trendene allerede nå. Og gjort på en litt mer nordisk måte kanskje. Vi ser mye grått til sort, og beige til brunt også. Vi er jo et land som virkelig omfavner olabuksa, og ser at jeansfarger alltid vil være en del av motebildet. Sesongen for strikk er her – med myke farger og lekkert design. Vi nordmenne går alldri lei av tykke strikkegensere tror jeg!
Clutchvesker finner du HER
Kurv som matcher «british countrystyle” trenden, klassisk og røffere stil, finner du HER
Personlig er jeg mer opptatt av selv fargen enn av om den er trendy eller ikke. Og jeg har farger jeg rett og slett ikke klarer å se på lenge om gangen, og andre som jeg føler jeg kan drukne i! Mine fargevalg som designer er nok ganske klassiske, og jeg er mest opptatt av at fargene gjenspeiler den jeg er og ønsker å fremstå som. Fargene taler for deg… og det skal jeg skrive mer om i et annet blogginnlegg.
Hva med deg? Fargetrender eller personlige valg?
Uansett: hos oss finner du alle mulige farger på veskene. Du finner garantert en som passer ditt antrekk. Eller kanskje er du som meg og bare må ha den ene fargen fordi den er så innihampen lekker! Spør oss om du ikke ser det du leter etter i nettbutikken! Kontakt oss HER
Så litt mer om fargetrender og hvordan de oppstår:
Jeg er alltid litt nysgjerrig på hvorfor farger trender dukker opp akkurat når de gjør! I fjor var det ingen overraskelse at rosa skulle være tydelig i motbildet i forbindelse med filmen Barbie.Så hvilke andre ting påvirker moteskaperne, gatemote, fargekonsulenter, møbelprodusenter og ikke minst bil produsenter til å velge akkurat de fargene de gjør? Ja det finnes altså helt egen analyser for det! Mest for slike som er litt over middels interessert – som meg. Og likevel er jeg nok mer fascinert av hva som påvirker oss enn av fargene i seg selv.
Jeg skal ikke tråkke inn på den stien med å forklare hvorfor og hvordan trendene oppstår, men kort kan jeg si at ofte styres de av begivenheter og bølger av synspunkter på hva som skjer i verden.
For eksempel kan vi ha behov for jordfarger når det er mye uro, eller glade muntre farger når det er trist. Naturbevaring og bekymringer for klimakrisen kan faktisk påvirke ditt valg av farger… og slikt spekulerer trendforskerne på og svarer med å gi deg den fargen du kanskje «trenger».
Og ikke minst kan enkeltpersoner, altså globale kjendiser, påvirke fargevalgene. Det er ganske bevisst at de store motehusene plukker ut de mest aktuelle kjendisene for å representere deres klær og tilbehør… og gjerne dukker det opp litt før de slipper den neste kolleksjonen med nye snitt og farger. Følg for eksempel med på de premierene for de store utenlandske filmene!
For oss som har vært innom fargeverdenen, så kikker vi ofte til Pantone.
Pantone revolusjonerte måten å kommunisere rundt farger tilbake i 1963 ved å sette alle farger i system, og skapte et slags fargespråk. Dette har blitt et universalt språk som kan fortelle deg alt du trenger for å gjenskape en farge enten det er digitalt, til et malingsspann, eller til trykk og farging av stoffer og papir. Kanskje har du sett fargevifter, og prøver i en malingsbutikk? Dette la Pantone grunnlaget til.
Pantone er tidlig ute og ser på fargetrender i fremtiden både i interiør og mote. Og du kan for eksempel følge med på deres hjemmeside om du er ekstra interessert.
Vi deler også fargetrender opp i sesonger. Vi er nå så globale, at fargetrendene ser ganske like ut over store deler av verdenen hva gjelder klær og tilbehør. Skjønt det er alltid unntak for kulturelle- og stedsnære tilnærminger. Se bare på hvordan den nordiske livsstilen påvirker våre syn på farger sammenlignet med for eks spansk tilnærming.
For oss som jobber mye med frivillig design produsert i for eksempel Uganda (4africa) – ser at de syns vi er håpløst kjedelige i fargevalgene våre. De er ikke så opptatt av fargetrender, og de har kunder fra for eksempel Japan med helt andre fargetrender enn oss i norden.
Når det gjelder farger i interiørene kan vi se sammenheng med moteverdenen enkelte ganger, men de der er det også forskjellige interiørtrender som dikterer fargevalgene. Interiørene endrer seg også saktere enn motebransjen som gjerne kan poppe ut 10-30 forskjellige kolleksjoner i løpet av et år. Uavhengig av sesongkolleksjonene.
Ferskenfargen “PANTONE 13-1023 Peach Fuzz ” var en av Pantones vinnere for 2024 – Pantone selv sier at fargen representerer vår lengsel etter å omfavne og nære oss selv og andre. En fløyelsmyk ferskentone som omfavner tanke, Kropp og sjel. Denne er «all over» spottet som super trendy i interiør og i mote. Dog har jeg ikke sett den overveldende mye på catwalken. Du kan kikke inn hos Pantone HER
Jeg syns vi skal la oss inspirere.. men la oss velge den fargen vi liker selv
Flere artikler
4 råd om vedlikehold av kurven din!
4 råd til hvordan du kan passe på kurven din så du har den lenge – her…
1 Starten på reisen – Me & Wilma
1 Starten på reisen – Me & Wilma Starten på reisen har vært en innholdsrik reise, og…
Ny blogg – dette er oss!
Ny blogg – dette er oss: Oi oi oi! Det er veldig spennende å skulle taste sammen…